Det spöfiskas gädda som aldrig tidigare, åtminstone i Vänern. Hela horder med tillresta gäddfajtare kan skådas vid båtramper, på vida vattenvidder och i lekvikar. Djupkanter, grynnor och grundflak fiskas metodiskt, inte sällan är det sk. storfräsare som håller i spöna, från flytetyg av senaste snitt. Fiskemålet är att få en tioklubba, eller två eller fler än så. Det finns fortfarande gott om gädda i Vänern. Yrkesfiskets fångster av Vänergädda är i nuläget som en vindpust i jämförelse mot förr. 2016 var ett sparsmakat gäddår för yrkesfisket i Vänern med 36,5 ton.
Sänkt vattenstånd kan hota Vänergäddan
Vattenståndsregelringen av Vänern är med största sannolikhet ett hot mot gäddans maximala fortlevnad. Lekbottnar som torrläggs inverkar menligt på framtida gäddbestånd, vilket är väl känt. Tappningen av Vänern ändrades hösten 2008 då Länsstyrelsen Västra Götaland upprättade en överenskommelse med Vattenfall AB om ändrad tappningsstrategi för att minska risken för översvämningar. Vänerns sjöyta i medel sänks med cirka 15 cm. Genom långtidsprognoser kan Vänerns högsta vattennivåer minska med 30-40 centimeter. Regelringsstrategin kan påverka Vänerns växter och djur, stränder, skärgårdar och vikar.
Stenkoll på läget!
Att båtledes slinka in i en grund Vänervik prickad med bullerstenar som inte syns ovan vattenlinjen kan kosta multum att reparera vid en direktträff på skrov, skädda eller propeller. Häromdagen vid ”min” Vänerramp mötte jag en duo gäddfiskare som kommit på ett grundligt sätt att minimera värsta skadorna på skrov och stormotor. När grabbarna puttade fram under sakta färd i stensatta vatten hade de den frontmonterade elmotorn nedsänk i vattnet som en sorts indikator. Om elmotorn skulle stöta på en sten slogs kvickt stopp i maskin samt tiltades upp. Endast elmotorn fick sig en kyss. Att teamets elmotor ”pussat” en och annan sten var uppenbart då skäddan på densamma var vingklippt. Däremot var båt och aktersnurra skinande svart, precis som nytt. Ett tips så gott som något, eller? Tillägas kan att undertecknads aktersnurra är skäddan rejält kapad efter duktig stenkänning, men å andra sidan är frontmotorn fortfarande intakt.