Supertrollaren Jimmy ”Team Regal” Johansson är som ”alla” inom trollingsvängen vet en av Sveriges absoluta förgrundsfigurer inom gebitet släpfiske, framförallt Östersjöfisket efter lax. En lågmäld herre som under årens lopp låtit fångstresultaten tala utan att själv ordat om sitt kunnande. Förutom att fånga en och annan blanklax av kaliber har han dessutom parat fiskafängena med att ta fram egna färger på beten. Senast i raden är färgen Bredan på trollingskeden Trophy Spoon. Det är nämna färg som syns på bilden här ovan och finns att köpa hos Huntyard & Berras. Det påstås ibland att goda ting är tre och det gäller i högsta grad Östersjölaxar med vikt 20+ kilo. Påskafton (19 april) i södra Östersjön utanför Kåseberga slök en 20,36-kilos jättelax ett via plannerboard och 40 gr viktad Trophy Spoon 5″ Bredan. Den 120 cm långa laxen gav fräs i rullen och nätades av fiskekompisen ombord, Patrik Kaczynski. Detta är Jimmys tredje Östersjölax över 20 kilo!
Det var Jemtlands Fiskeverkstad som i mitten av 1990-talet importerade råämnen från USA för att sedan på svensk mark sätta färg på dessa. Inledningsvis var intresset för de invid strandkanten av Storsjön sprayade skedarna nästan obefintligt bland landets trollare.
Den som nappade först var dåtidens mest kände Vätterguide Dagge Johansson från Motala. Han lät måla upp två storlekar (4” och 5”), i pearl/orange samt en som var snarlik en upphottad sal 25. Dagge firade omedelbart fina fiskeframgångar på insjölax och vätterröding. Djupriggsfiske var modellen. På den tiden var skeden namnlös. Undertecknad namngav den då till Dagges djuping.
En av de allra mest underliga fiskafängen som jag med egna ögon sett gjord på Dagges djuping inträffade en träningsfiskedag inför Laxcup Vättern i slutet av 1990-talet. Thomas Thyr, Söderhamns starke fiskeman var på besök i Granvik. Fisket gick på sparlåga. Thyr fick helt plötsligt ett infall och länkande samman två femtums djupingar efter varandra och skickade därefter hela härligheten i vattnet. Märkligt nog högg en fisk på det cirka 25 centimeter långa draget. Efter en spännande kamp kunde en trind röding på styva fyra kilo håvas.
Dagges djuping levde på den tiden ett undanskymt liv tills sportfiskeföretaget Normark trädde in på arenan och tog över marknadsföringen. Jemtlands Fiskeverkstad fick av Normark en första beställning på i runda slängar 10 000 nymålade skedar. Skedarna salufördes därefter under namnet Trophy Spoon. Namnet Dagges djuping var nu ett minne blott. Via Normarks breda försäljningsnät hittade skedarna fram till åtskilliga av landets trollare. Efter några goda år, både försäljnings- och fångstmässigt svalnade intresset för Trophy Spoon och Normark tog bort skeden ur sitt sortiment.
Trophy Spoon har sedan dess under ett antal år fiskat i bakvattnen, men är nu åter på väg att bli ett mycket givande och populärt laxbete igen.
Kontakta Jimmy Johansson på Huntyard & Berras och han berättar mera